Förvaltning

Förvaltningen är vår kärnverksamhet där vi tar hand om våra hus och hem. Vi har runt 17 000 bostäder som är fördelade på våra fyra distrikt: västra, östra, södra och Studentstaden. På våra distrikt jobbar bland annat fast­ighetsarbetare, fastighetstekniker, förvaltningsassistenter, förvaltare och skadesamordnare. 

Här jobbar vi med att ta emot felanmäl­ningar, synpunkter och idéer från våra hyresgäster. Vi reparerar, underhåller och sköter om våra gårdar och hus genom att till exempel rensa ogräs, klip­pa buskar, städa trapphus, rensa avlopp, mäta inomhustemperaturer, byta packning i packa och byta eluttag. Vi välkomnar även nya hyresgäster, tar emot uppsägningar, besiktigar samt hyr ut lägenheter, parkeringar, garage och lokaler.

En annan del av förvaltningen är bostadsservice, härifrån utgår våra specialister inom bland annat snickeri, måleri, elektricitet, VVS-montering, driftteknik, anläggningsarbete, vitvaror och fordonsmekanik. Det är inte bara skötsel, reparationer och underhåll som vi jobbar med utan vi utför även anläggningsarbeten samt om- och tillbyggnader. Vi kan till exempel hjälpa hyresgästerna att måla om eller reparera deras trasiga spis. Det kan även vara ett trasigt staket som behövs lagas eller en lekplats som behöver reparation.

Förvaltningsutveckling är en del av vår förvaltning där vi jobbar med att hela tiden stödja och utveckla förvaltningen. Vi driver hyresförhandlingar, hanterar bostadssociala frågor, hyr ut verksamhetslokaler, handlägger ansökningar om byten, andrahand och överlåtelser samt hanterar hyresjuridiska frågor. 

En annan del är att utveckla vår Bobutik där hyresgäster kan beställa nytt golv, nya köksluckor eller kanske välja ut en snygg tapet. För att vi ska kunna få ännu nöjdare hyresgäster jobbar vi även med att genomföra en årlig NKI-undersökning. Där får vi ta del av våra hyresgästers tankar och idéer så att vi vet vad vi kan göra för att bli ännu bättre.

På förvaltningen jobbar vi nära våra hyresgäster och hjälper dem att förbättra deras vardag. Den känslan är svår att slå! 

 

Alla jobb

Möt fastighetsteknikern Mukthaar

Att köra lastbil och att vara egenföretagare kan vara roligt, men det är på Uppsalahem fastighetsteknikern Mukthaar trivs bäst.

- I april förra året kände jag att jag hittat rätt. Det var som att slå huvudet på spiken!

Rollen som fastighetstekniker på Uppsalahem kommer med en mängd olika arbetsuppgifter. Jobbet kan inkludera allt ifrån att se till att energimätare fungerar som de ska till att byta trasiga dörrhandtag. Med andra ord hjälper Mukthaar hyresgäster med alla tekniska problem och fel som kan uppstå i en bostad.

Under studietiden praktiserade han på Uppsalahem vilket också ledde till ett sommarvikariat. Arbetsmiljön imponerade på Mukthaar så till den grad att han fick en ny upplevelse av vad en arbetsplats kan och bör vara. I april förra året kände han att han funnit rätt och började arbeta heltid som fastighetstekniker i Studentstaden. Att jobba just i Studentstaden tycker Mukthaar är berikande och roligt då han ständigt stöter på nya utmaningar.

-Det är sådan variation på arbetsuppgifter. Det finns inte på alla arbetsplatser. Alla dagar är olika, man gör aldrig samma sak. Det är spännande!

En dag kan exempelvis bestå av att bedöma och ta hand om en vattenskada. På samma sätt kan dagen lika gärna kretsa kring garderober eller avloppssystem. Bredden på arbetsuppgifter gör att Mukthaar inte tröttnar utan fortsätter att känna motivation och hjälpa hyresgäster.

Den största utmaningen som ligger i rollen som fastighetstekniker är det meck och trixande som kan uppstå vid besiktning av äldre lägenheter. I många fall handlar det om att ha huvudet på skaft och agera problemlösare. Att specialtillverka modeller av gamla saker som finns i vissa lägenheter är klurigt, men något som en fastighetstekniker måste åta sig i sitt mångsidiga arbete. Mukthaar väljer att beskriva jobbet med de tre orden spännande, utmanande och varierande. Han vet att han har gjort en bra insats när hyresgästerna skiner upp efter en tuff dag.

- I arbetet så träffar man på folk med så många olika problem. Ibland möter jag människor som är i stort behov av hjälp och sedan när jag kommer dit och åtgärdar felet så blir de så väldigt glada. Nöjda hyresgäster får en att skrika ”jippie!” och ”där satt den!”

Jobbar du redan på Uppsalahem?

Var med och rekrytera för att hitta din framtida kollega.

email
@uppsalahem.se
Teamtailor

Karriärsida från Teamtailor